VVW Kempen

CONTACT

2014 Uitstap Maasplassen

Verslag:

Zoals gebruikelijk zijn we ook dit jaar met onze leden naar het buitenland vertrokken. Gepakt en gezakt zijn we een bezoekje gaan brengen aan onze noorderburen, meerbepaald in Nederlands Limburg. Onze uitvalsbasis was gelegen in Ohé en Laak, juist over de grens van België.
Vrijdag was de aankomst voorzien en hebben we alle boten reeds in het water gelegd,.. De weergoden waren ons goed gezind want eens over de grens met België kwam de zon er door,… Tussen het te water laten van de boten was het tijd om onze magen te spijzen. In de brasserie Maasterp, zoals de naam van het haventje, hebben we samen gezellig gegeten en werd even de agenda overlopen. In de namiddag zijn we even de omgeving gaan verkennen, sommigen gingen tanken. De omgeving is prachtig, vol zwanen, futen en parelhoentjes. Je komt helemaal tot rust. Om 17u werden we verwacht in de Bed & Breakfast bij onze gastvrouw Conny en haar partner, een heel gezellige B&B waar we allen samen verbleven (en waar we zeker nog terugkeren).
Nadat iedereen zijn kamer had gevonden en wat gesettled was, vervolgde we onze weg naar John (De Ruïne) wat verderop in de straat om te genieten van een Spaanse avond. We zijn begonnen met een Spaans buffet om vervolgens kennis te maken met de Spring-in-het-veld Patricia.
Patricia is een Spaanse dame die tevens een dansschool heeft in Oud Geleen en die ons heeft ingeleid in de kunst en de symboliek van het Flamenco dansen. We hebben veel bijgeleerd en onze kaken deden pijn van het lachen. We hebben eerst een demonstratie gekregen van hen (Patricia en haar assistenten). En we zagen dat het goed was. Daarna moesten wij echter van wal steken en dat was nog zo simpel niet. De dames kregen allemaal een typische Spaanse flamenco-rok, de heren kregen een rode sjaal rond hun midden en sommigen onder ons een hoed. Om flamenco te dansen, moet je verdomd veel conditie hebben!!! We hebben geleerd hoe je als vrouw iemand naar je toe trekt, of juist weg stuurt. Hoe je de handen moet draaien en hoe je houding moet zijn als je danst. De mannen hebben geleerd hoe je een Spaanse dame moet leiden en in sommige gevallen moest intomen. Het was een leerrijke en zeer interessante ervaring en eentje die we nooit zullen vergeten. Hier een speciale dank aan het bestuur om wat mee te sponsoren en om deze avond tot een onvergetelijke avond te maken.
Moe en voldaan keerden we terug naar de B&B. Zaterdag staat er een dagtrip op het programma naar Roermond,…
Zaterdagmorgen hebben we genoten van een heerlijk ontbijt. Iedereen stond fris en monter klaar om naar Roermond te vertrekken. Rond 10 uur zijn we vertrokken. Zaterdag was het zeer kalm op de Maas en hebben we genoten van een rustig tripje. Eén stukje mochten we zelf snelvaren, daarna was het weer wat trager. Via de sluis Linne (VHF 22) zijn we dan in het centrum van Roermond aangekomen. Buiten een grote jachthaven, kan je ook iets verder gratis aanleggen. Het is een zeer mooi centrum dat vooral gekend is voor zijn “shopping”-faciliteiten en zijn gezellige straatjes. Om 15u begon onze terugtocht naar Ohé en Laak. Bij de terugvaart hebben we even moeten wachten aan de sluis, maar een ideale moment om een cava’tje te kraken en een gezellig babbelke te doen. Hoe mooi kan het leven zijn,..
Om 18u waren we terug ‘thuis’. Nog even opfrissen en dan richting Stevensweert. Zeker 20 minuten rijden hadden de organisatoren gezegd dus iedereen moest op tijd klaar staan. Die avond hebben we samen wat gegeten en de avond afgesloten met een kegelavond: de vrouwen tegen de mannen,… Even samen de strategie overleggen. Sommigen konden beter de kegel gewoon naar voren gooien zoals bij het bowlen, sommigen deden het andersom,.. De bedoeling was om 9 kegels omver te werpen maar we moesten de mannen toch een beetje in het oog houden. Soms stond er 12 op hun scorebord, dat klopte niet zenne,… Na zo’n drukke dag was iedereen moe en zijn we stilaan naar ‘huis’ vertrokken. Nog ne keer “20” minuten kwijt. Wij waren als laatste vertrokken en waren zeer verwonderd als eerste in de B&B. Waar zijn de anderen gebleven?? Bij aankomst kwam het uit. Sommige hadden hun GPS in de war gekregen door wat rondjes te rijden op het rondpunt van Stevensweert. Sommigen zijn Jesus tegengekomen,… Allé, er is zeker wat afgelachen,..
Zondag hebben we het wat kalmer aan gedaan. Een uitgebreid ontbijt om 9 uur, dan de kamers ontruimen en terug naar de haven. Iedereen was vrij, sommigen zijn wat gaan waterskiën en sommigen hebben nog wat genoten van de mooie omgeving. ’s Middags hebben we samen nog iets gegeten in de brasserie van de haven en gingen alle boten uit het water.
Het was een zeer geslaagd week-end mede dankzij Conny, haar partner, John, Patricia en de vriendelijke havenmeester. Voor mensen die van varen houden en die er graag eens tussenuit willen, een echter aanrader.